Wednesday, March 11, 2009

ساختار معماري يك بنا


توجه به فضاي داخلي و نحوه و تقسيم بندي پلان ها، نقش مهمي را در ساختار معماري يك بنا بر عهده دارد. طراحي فضايي با انعطاف پذيري بالا و تنوع پذير از لحاظ چيدمان و آرايش سطوح مي تواند كاركرد هاي مختلفي را بپذيرد و اين در حالي است كه مخاطب احساس رضايت بيشتري از فضا خواهد داشت. استفاده از جدا كننده هاي سبك و قابل حمل، شفاف سازي، رنگ بندي هاي متناسب با نياز هاي موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گيري و تعامل مابين فضاهاي مختلف از جمله ويژگي هايي هستند كه در كنار ساختار خاصي كه براي يك پلان معماري در نظر گرفته شده است، مي تواند بر غناي آن افزوده و حتي قسمتي از مشكلات آن را حل كند.
از طرف ديگر معماري داخلي به لحاظ معيارهاي روانشناسي اهميت بسياري دارد. ميزان امنيت، صميميت، شور و هيجان و آرامش موجود در يك فضا را با مي توان با راهكارهاي مناسب تشديد يا تضعيف كرد. هر كدام از انسان ها داراي تعلقات ذهني و روحي خاصي هستند كه پاسخگويي به نيازهاي آنها در معماري داخلي اولويت قرار مي گيرد، از اين رو نگرشي علمي و راسيونال در كنار خلاقيت هاي هنري مطرح شده و يكي از مسائل مهم در اين زمينه ايجاد تعامل و هماهنگي بين آنها است.
امروزه مبحث طراحي و دكوراسيون داخلي، اهميتي خاص يافته و حتي به عنوان رشته اي مجزا تدريس مي شود. الگوهاي و ايده هاي مختلفي اعم از مدرن و كلاسيك، توسط طراحان اين رشته به كار گرفته مي شود و از محدوديت هاي معماري در زمينه اجرا، معمولا خبري نيست و مي توان به ايده هاي بلند پروازانه ايشان تجسم بخشيد، چه بسا به گونه اي ميان گستره اي، موضوع فعاليت رشته هاي مختلف هنري از مجسمه سازي گرفته تا نقوش برجسته قرار گرفته ميگيرد. پيشرفت تكنولوژي به سبب تسهيل در يكسري از مسائل تاسيساتي و اجرايي از يك طرف و تنوع و كارآيي بالا در محصولات عرضه شده، زمينه مساعد و كارآمدي را در سطح جامعه به وجود آورده است؛ بهانه اي كه پرداختن به مقوله طراحي داخلي را جز لاينفك فضاهاي معماري بر مي شمارد. معماري داخلي و توجه به جزئيات و تزئينات بعد از چندين دهه سكوت و فراموشي، رويكردي دوباره پيدا كرده و جالب تر اينكه سعي مي كند نمود هايي از معماري گذشته را در تلفيقي با الگوهاي مدرن بيان كند؛ مساله اي كه سال ها است در معماري مورد بحث و جدل قرار گرفته و تا كنون نتيجه اي حاصل نشده است.
معماري گذشته ما سرشار است از ظرافت ها و ريزه كاري هايي كه هزاران ايده و خلاقيت را در خود نهفته است. تزئينات و كاشيكاري هاي داخلي با تناسبات و رنگ بندي خاص خويش در كنار كالبد دروني، فضايي رمزگون را تداعي مي كنند و هم اكنون نيز ارزش فضايي خويش را حفظ كرده است
زعفرانیه

ظفر

No comments:

Post a Comment